nowa ustawaSejm RP w dniu 11 maja br. uchwalił ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej. Ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2002 roku.Opłaty produktowe
|
Opłata produktowa pochodzić będzie ze sprzedaży:
|
Przedsiębiorca albo organizacja odzysku, którzy nie osiągnęli docelowego poziomu odzysku odpadów opakowaniowych i poużytkowych obowiązani są do wpłacania opłaty produktowej, obliczonej oddzielnie w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu odzysku i recyklingu. Opłatę tę oblicza się jako iloczyn stawki opłaty i różnicy pomiędzy wymaganym a osiągniętym poziomem odzysku (recyklingu) przeliczonej na wielkość wyrażoną w masie albo ilości produktów lub opakowań. Opłatę tę oblicza się oddzielnie dla każdego rodzaju opakowań i produktów z wyjątkami określonymi w ustawie. (art.12-13). Ustawa zawiera maksymalne stawki opłaty produktowej, określone w art. 14 ust. 1. Maksymalne stawki mają podlegać podwyższeniu z dniem 1 stycznia każdego roku o wskaźnik inflacji. Delegację ustawową do ogłoszenia maksymalnych, zwaloryzowanych stawek opłat ustawa przyznaje ministrowi właściwemu do spraw środowiska. Natomiast szczegółowe stawki opłat dla poszczególnych opakowań lub produktów objętych opłatą określi w drodze rozporządzenia Rada Ministrów, kierując się negatywnym oddziaływaniem na środowisko odpadów opakowaniowych lub poużytkowych a także kosztami ich zagospodarowania. W intencji ustawodawcy stawki opłat mają być skalkulowane w taki sposób, aby pokryły koszty utylizacji odpadów opakowaniowych i poproduktowych.
Obowiązek wpłacenia opłaty produktowej powstaje na koniec każdego roku kalendarzowego. Opłatę zgodnie, z ustawą, należy wpłacić na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego w terminie do 31 marca roku kalendarzowego, następującego po roku, którego opłata dotyczy. W tym też terminie należy złożyć marszałkowi województwa roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty produktowej z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań lub produktów i określeniem odpowiednio ich masy lub ilości. Wzór sprawozdania określi minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, kierując się potrzebą ujednolicenia sprawozdań (art. 15 i 16).
W razie stwierdzenia, że przedsiębiorca lub organizacja, pomimo ciążącego obowiązku, nie dokonała wpłaty opłaty produktowej lub dokonała wpłaty w wysokości niższej od należnej, marszałek województwa wydaje decyzję, w której określa wysokość zaległości z tytułu opłaty produktowej wraz z odsetkami za zwłokę. W przypadku niewykonania tej decyzji, marszałek województwa wydaje kolejną decyzję w której określa opłatę dodatkową opłatę produktową w wysokości odpowiadającej 50% niewpłaconej opłaty produktowej. W przypadku nieterminowego uiszczania opłat naliczane są odsetki za zwłokę w wysokości i na zasadach Ordynacji podatkowej. Do postępowania w sprawie opłat produktowych stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że ustawa stanowi inaczej, oraz przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Celem wprowadzenia opłaty depozytowej jest zapewnienie recyklingu pewnej kategorii odpadów niebezpiecznych, tzn. zużytych akumulatorów ołowiowych. Sprzedawca detaliczny akumulatorów ołowiowych jest zobowiązany do pobierania w momencie sprzedaży opłaty depozytowej doliczanej do ceny akumulatorów. Sprzedawca potwierdza na fakturze VAT lub paragonie fiskalnym wysokość pobranej opłaty produktowej. Stawka opłaty wg ustawy wynosi 30 zł za sztukę. Obowiązek pobrania opłaty depozytowej powstaje tylko wówczas, gdy kupujący nie przekazał sprzedającemu zużytego akumulatora. Przy czym przy sprzedaży akumulatora sprzedawca jest obowiązany do przyjęcia zużytego akumulatora. Sprzedawca zaś który pobrał opłatę depozytową jest obowiązany w terminie 30 dni od daty sprzedaży do przyjęcia zużytego akumulatora i jej zwrotu kupującemu. Fakt zwrotu opłaty jest potwierdzany na fakturze VAT lub paragonie fiskalnym. W punkcie sprzedaży detalicznej akumulatorów należy umieścić wywieszkę informującą między innymi o warunkach i trybie zwrotu zużytego akumulatora i odbioru opłaty depozytowej (art. 20 i 21).
Odrębnie określone też zostały obowiązki przedsiębiorcy wytwarzającego lub importującego akumulatory ołowiowe. Przede wszystkim ma on obowiązek odebrania na własny koszt od sprzedawcy detalicznego, a także z innych miejsc, wszystkich zużytych akumulatorów i przekazania ich do recyklingu. Jest on także obowiązany dołączyć do produktu informację o warunkach i trybie zwrotu zużytego akumulatora oraz własnych punktach systemu zbiórki tego odpadu (art. 23).
Do obowiązków administracji publicznej wynikających z projektowanej ustawy zaliczyć należy gromadzenie i gospodarowania środkami pochodzącymi z opłaty produktowej, wydawania decyzji ustalającej dodatkową opłatę produktową z tytułu nie opłacenia opłaty oraz inne obowiązki wynikające z przepisów ustawy. Rozdział V zawiera regulację także obowiązków w zakresie sprawozdawczości.
I tak, właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy, marszałek województwa obowiązany jest do przesyłania ministrowi do spraw środowiska i Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowisk i Gospodarki Wodnej sprawozdania zawierające informacje o ilościach wprowadzanych na rynek krajowy opakowań i produktów, z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań i produktów, z wyszczególnieniem odpowiednio masy lub ilości. Marszałek przekazuje również dane dotyczące osiągniętych wielkości odzysku i recyklingu, z wyszczególnieniem odpowiednio masy lub ilości oraz informuje o wpływach z opłat produktowych wraz z odsetkami, z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań i produktów.
Sprawozdanie to marszałek przesyła w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie. Wzór sprawozdania ma zostać ustalony w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki.
Środki pochodzące z opłaty produktowej wpływają, zgodnie z ustawą, na wyodrębnione rachunki bankowe urzędu marszałkowskiego. Urząd przekazuje je na odrębne rachunki bankowe w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dla NFOŚiGW prowadzi odrębne rachunki bankowe. Środki z konkretnego rodzaju źródła opłaty przeznacza się na rozwiązanie problemu ekologicznego dotyczącego danego odpadu opakowaniowego lub poproduktowego. W ten sposób ma być zapewnione, charakterystyczne dla gospodarki funduszowej, bezpośrednie powiązanie źródła wpływów z celem wydatków.
Ustawa przewiduje, że 0,5% wpływów z opłat produktowych stanowi dochody budżetu województwa samorządowego z przeznaczeniem na koszty egzekucji należności z tytułu opłat produktowych i obsługę administracyjną systemu opłat.(art. 27 i 28)
Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki i ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i kryteria gospodarowania środkami z opłat produktowych, kierując się koniecznością uproszczenia procedur przyznawania środków i ułatwienia korzystania z nich.
Centrum Prawa Ekologicznego
ul. Uniwersytecka 1
50-951 Wrocław
cpe@eko.wroc.pl
[Poprzedni | Spis treści | Następny]