Coraz więcej nastolatków to... konsumenci. W Polsce jest ich aż 5 milionów
i wydają oni ok. 2,5 miliarda złotych rocznie. Za kilka czy kilkanaście lat to właśnie
młodzi konsumenci zaczną zarabiać i wydawać pieniądze, a marki, które poznają
teraz, zapamiętają na całe życie. Twórcy reklam, menadżerowie, producenci
i twórcy mediów, doskonale wiedzą, co to znaczy „być cool” i co robić, by kreować
potrzeby społeczne, o których nikt nie powie, że „to obciach”. O takich
zagadnieniach dyskutuje się nad stołami konferencyjnymi największych firm
świata, a odpowiedzi na nie warte są miliardy Euro.
W ostatnich latach powstała nawet nowa branża na rynku – tzw. Łowcy trendów,
którzy wtapiają się w codzienne życie nastolatków, chodzą za nimi do szkoły,
na imprezy, a następnie doradzają największym firmom, jakie marki tworzyć i w jaki sposób je lansować
Jak się okazuje, rynek młodzieżowy to ogromna machina do robienia pieniędzy, a... nastolatek łatwym
 klientem nie jest. Bardzo szybko potrafi on ocenić, czy dany przekaz reklamowy jest wiarygodny czy też nie.
Bez oporów potrafi tez porzucić jedną markę dla innej.
Jednak mimo tego poczucia samodzielności
 i własnej „sprawczości zakupowej”, młodzi
niezmiennie łatwo ulegają reklamom
i marketingowym
wpływom.

większość nastolatków deklaratywnie zachowuje dystans wobec reklam i czuje się niepodatna na perswazję, to produkty reklamowane sprzedają się najlepiej i marka ma silny wpływ na wybory  Jak wynika  z badań przeprowadzonych w marcu ubiegłego roku na zlecenie UOKiKK, pomimo, iż konsumenckie nastolatków. Z tych samych badań wynika, że stanowi ona ważne narzędzie budowania tożsamości grupowej oraz element walki o pozycję w grupie. Nastolatki teoretycznie wiedzą, że produkty „markowe” nie musza być lepsze i że nie należy poddawać się presji grupy. Wiedzy tej nie stosują w praktyce, a informacje racjonalne (np. o tym, że fast foody są niezdrowe) nie obniżają w nich chęci zakupu. Nie zwracają też szczególnej wagi na informacje na opakowaniu i słabo znają swoje prawa jako konsumenci.
Edukacja młodego konsumenta jest więc w Polsce nie lada wyzwaniem. W naszym kraju działają dwie duże organizacje konsumenckie: federacja Konsumentów i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Od września 2006 r. To wyzwanie podjęła także Polska Zielona Sieć, rozpoczynając realizację ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Co młody konsument wiedzieć powinien?”, finansowanej ze środków UE oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Celem kampanii jest rozbudzenie świadomości konsumenckiej wśród dzieci i młodzieży oraz dostarczenie młodym konsumentom informacji o ich największych prawach, ale i obowiązkach.  W ramach kampanii przeprowadzono kilkaset szkoleń w placówkach edukacyjnych w całej Polsce. Zostały także przygotowane specjalne poradniki i film edukacyjny oraz materiały dydaktyczne dla nauczycieli w postaci szczegółowych scenariuszy prowadzenia zajęć.Tematyka konsumencka okazała się być dla młodzieży i dzieci tematem bardzo ciekawym, które potraktowali jako wyzwanie. W szkole podstawowej w Pokoju (woj. opolskie) uczniowie przygotowali na przykład swoją własną reklamę w postaci... utworu muzycznego w stylistyce RAP. Dla wielu z nich zajęcia trwające 3-4 godziny lekcyjne okazywały się za krótkie.

 


•    Pamiętaj, że celem reklamy jest przekonanie cię do kupna jakiegoś produktu.
•    To, co na ekranie telewizora czy w radiu trwa kilkadziesiąt sekund, jest wymyślane tygodniami przez specjalistów, którzy znają setki sztuczek na to, jak wpłynąć na nasze zachowania.
•    Do obietnic zawartych w reklamach podchodź z dystansem – modelka reklamująca krem na piękna cerę ma na twarzy grubą warstwę makijażu i komputerowo wyretuszowane niedoskonałości.
•    Bądź sobą – nie wierz w złudny obraz świata, w którym szczęście daje modna marka. Liczy się to, co jest „w środku” – nie metki.
•    Gdy jesteś w sklepie – zastanów się chwilę, czego dokładnie potrzebujesz.
•    Pamiętaj, że reklama nie może wprowadzać w błąd! Jeśli producent
za jej pomocą zapewnia,
że po tygodniu stosowania j
ego kuracji schudniesz 2 kg
 – masz prawo wymagać
takiego efektu.
W przypadku braku spełnienia
 tych zapewnień – możesz złożyć
reklamację.




Więcej informacji na stronach:
www.mlodykonsument.pl
 
 

Maria Huma
Polska Zielona Sieć



Na Dolnym Śląsku Projekt jest realizowany w 10 szkołach, w których odbywają się warsztaty aktywizujące. Dużą popularnością cieszył się konkurs plastyczny ”Co młody konsument wiedzieć powinien?” – na zdjęciu jego laureaci.

Kontakt do koordynatora na Dolnym Śląsku:

Magdalena Grochowska
Dolnośląska Fundacja Ekorozwoju
magdag@eko.org.pl