W swej codziennej aktywności zawodowej wiele osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach, organizacjach, instytucjach czy urzędach zajmuje się pracą biurową, zużywając ogromne ilości papieru i innych materiałów biurowych, energii orazi wody. W konsekwencji produkują oni ogromną ilość odpadów. Nadchodzi czas by to zmienić, by w biurach się… „zazieleniło”.

Program zmian zwany Zielone Biuro to zestaw prostych działań zmierzających do poprawy funkcjonowania biura oraz wprowadzenia proekologicznego podejścia do organizacji miejsca pracy. Podstawowym założeniem jest zmniejszenie kosztów działalności poprzez minimalizację zużycia energii, wody czy też papieru przy jednoczesnym zwiększaniu świadomości ekologicznej pracowników i kontrahentów. W dłuższej perspektywie przyczynia się to do zmniejszenia negatywnego wpływu tej dziedziny ludzkiej aktywności na środowisko naturalne.

 
    Ceremonia przyznania certyfikatu
    „Zielone Biuro” firmie BP.

    od lewej:
    Jerzy Brniak, Prezes BP
    Polska, Ewa Stahlberger -- Olivier,
    GPM&S Manager, Katarzyna Mydlak -- Kowalska,
    RICOH Polska, prof. Zbigniew Witkowski,
    Ministerstwo Środowiska
Idea programu Zielone Biuro została zapoczątkowana w 1997 roku w Melbourne w Australii. Od tego czasu wiele przedsiębiorstw, organizacji i instytucji realizuje oraz udoskonala główne założenia programu, a osiągane przez nie rezultaty przynoszą czystą satysfakcję - zarówno na polu ideowym, jak i ekonomicznym.
W Polsce program wprowadzany jest w ramach projektu „Czysty Biznes” przez Krakowską Fundację Partnerstwo dla Środowiska, przy współudziale firmy Ricoh Polska. Jednostkom najbardziej zaangażowanym, które osiągną dobry poziom zielonego zarządzania przyznawany jest przez niezależną Kapitułę Certyfikat „Zielonego Biura”. Dotychczas otrzymały go np. firmy: BP oraz mniej znany KSERKOM, zajmujący się sprzedażą urządzeń biurowych oraz kompleksową obsługą serwisową w tym zakresie.
Każdy z nas zdaje sobie sprawę, iż wszystkie firmy nastawione są na powiększenie przewagi konkurencyjnej oraz osiągnięcie zysku, m. in. poprzez minimalizację kosztów działania. Zatem wprowadzenie przez nie proekologicznych metod produkcji i zarządzania zależeć będzie głównie od odpowiedzi na proste i krótkie pytanie: czy to się nam będzie opłacać? Okazuje się, że tak. Takie działanie pozwala kreować „zielony wizerunek” i pozyskiwać” wrażliwych ekologicznie klientów”.
Certyfikat Zielonego Biura jest ważny dwa lata i po tym czasie należy przystąpić do jego odnowienia, m.in. poprzez wykonanie w firmie audytu ekologicznego, co wpływa pozytywnie na firmy, gdyż muszą one stale doskonalić swe działania oraz podejmować coraz to nowe inicjatywy na rzecz ochrony środowiska.
Jednocześnie z wdrożeniem w firmie programu Zielone Biuro zalecane jest wprowadzenie działań skierowanych bezpośrednio do pracowników, mających na celu zapewnienie im przyjaznej atmosfery pracy np. poprzez stworzenie przestrzeni służącej integracji, wykorzystanie dużej ilości żywych roślin, budowę w pobliżu miejsca pracy parkingów rowerowych, stałą i czasową zbiórkę materiałów wtórnych bądź niebezpiecznych takich jak baterie, papier, plastik. Innym pomysłem może być być zawiązywanie się formacji gospodarczych zwanych Zielonymi Parkami Przemysłowymi, w których partnerzy wykorzystują wzajemnie produkowane przez siebie odpady, między innymi te pochodzące z biur (napełnianie tonerów, przeróbka papieru). A morze Państwo mają jeszcze jakieś inne pomysły?

artur @?” ślimak
ziraf@eko.org.pl


Zielone Biura w Internecie:

http://www.czystybiznes.pl/zielone_biuro/index.html
http://www.greenoffice.org.nz/
http://www.egeneration.co.uk/centre/modules/green_office
http://www.green_office.org.uk/


    Ceremonia przyznania certyfikatu
    „Zielone Biuro” firmie Kserkom z Tarnowa.

    od lewej:
    R Serafin- dyrektor Fundacji Partnerstwo dla
    Środowiska;
    Beata Zmarzły i Tomasz Zmarzły- firma
    Kserkom z Tarnowa;
    Andrzej Sasak -Prezydent Tarnowa.

Możliwe oszczędności związane z „zazielenianiem” biur:


  • zmniejszenie ilości wykorzystywanego papieru dzięki wprowadzeniu elektronicznego systemu obiegu dokumentów, używanie papieru z recyclingu oraz dwustronne zadrukowywanie/kserowanie,
  • przygotowanie specjalnego pomieszczenia do kopiowania dokumentów (tzw. „copy-room”), co pozwala na zmniejszenie ilości zakupionych drukarek i kopiarek,
  • zastosowanie suchościeralnych tablic,
  • zastosowanie podpisu elektronicznego (zmniejszenie ilości papieru wykorzystywanego do kontaktów z partnerami oraz kosztów przesyłek pocztowych),
  • wykorzystywanie przedmiotów wielokrotnego użytku (zmniejszenie kosztów obsługi biura oraz ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne),
  • wprowadzanie automatycznego, samoczynnie włączającego i wyłączającego się oświetlenia oraz ustawienie dla sprzętu komputerowego opcji wygaszania ekranu,
  • ważnym elementem oszczędności energii i ekologicznego działania firmy jest sprawny i energooszczędny system klimatyzacji,
  • wymiana żarówek energooszczędnych zawierających metale ciężkie na alternatywne formy oświetlenia – diody LED i technologię Fiber optic,
  • zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w toaletach, takich jak  podwójne spłuczki (znaczące obniżenie kosztów za zużycie wody)