Wydawać by się mogło, iż kampanie społeczne i akcje medialne, ukierunkowane na zmianę ludzkich postaw i nawyków, to obszar aktywności III sektora, płaszczyzna do realizacji ich misji oraz „zastrzeżona” forma działania. Tymczasem wyjątkową akcję społeczną, zatytułowaną „Warszawa – stolicą czystości”, realizuje w stolicy Stołeczny Zarząd Oczyszczania Miasta.
Choć w akcji nie zabrakło wsparcia organizacji pozarządowych (np. Fundacji na Rzecz Odzysku Aluminiowych Puszek po Napojach RECAL, czy patrona - Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami), inicjatorem działań jest tutaj Miasto. A realizacja projektu jest na tyle modelowa, że warto, by stała się inspiracją dla innych, zwłaszcza, że towarzyszące jej hasło: „Psie sprawy Warszawy”, nie dotyczy bynajmniej tylko stolicy.
- Celem akcji było przełamanie tabu. Podjęliśmy się tematu, który, wbrew pozorom, był wyjątkowo trudny do zilustrowania – o założeniach akcji opowiada Agnieszka Kłąb z Zarządu Oczyszczania Miasta.
W ramach akcji na ulicach Warszawy pojawiły się billboardy. Nośnikami były także spoty telewizyjne i radiowe, plakaty, naklejki, okolicznościowe kartki pocztowe i tabliczki. „Ujmij pupilą swą kulturą, posprzątaj!” – głosiły napisy, swą nachalnością zmuszając do myślenia wielu „miłośników zwierząt”.
Okazją do promocji akcji były Warszawskie Dni Recyklingu, organizowane, jak co roku, we wrześniu na Polach Mokotowskich. Wtedy to rzesze wystawców mogą zaprezentować swoje działania na rzecz rozwiązywania problemu odpadów. Właściciele psów o odchodach swoich pupili raczej nie myślą w kategoriach... odpadów, jednak problem istnieje, a na wiosnę – wręcz zacznie „wychodzić spod śniegu”... (KG)