Coraz więcej nastolatków to... konsumenci. W Polsce jest ich aż 5 milionów
i wydają oni ok. 2,5 miliarda złotych rocznie. Za kilka czy kilkanaście lat to właśnie młodzi konsumenci zaczną zarabiać i wydawać pieniądze, a marki, które poznają teraz, zapamiętają na całe życie. Twórcy reklam, menadżerowie, producenci i twórcy mediów, doskonale wiedzą, co to znaczy „być cool” i co robić, by kreować potrzeby społeczne, o których nikt nie powie, że „to obciach”. O takich zagadnieniach dyskutuje się nad stołami konferencyjnymi największych firm świata, a odpowiedzi na nie warte są miliardy Euro. W ostatnich latach powstała nawet nowa branża na rynku – tzw. Łowcy trendów, którzy wtapiają się w codzienne życie nastolatków, chodzą za nimi do szkoły, na imprezy, a następnie doradzają największym firmom, jakie marki tworzyć i w jaki sposób je lansować Jak się okazuje, rynek młodzieżowy to ogromna machina do robienia pieniędzy, a... nastolatek łatwym
klientem nie jest. Bardzo szybko potrafi on ocenić, czy dany przekaz reklamowy jest wiarygodny czy też nie.
Bez oporów potrafi tez porzucić jedną markę dla innej.Jednak mimo tego poczucia samodzielności i własnej „sprawczości zakupowej”, młodzi niezmiennie łatwo ulegają reklamom i marketingowym wpływom. ![]() ![]() Edukacja młodego konsumenta jest więc w Polsce nie lada wyzwaniem. W naszym kraju działają dwie duże organizacje konsumenckie: federacja Konsumentów i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Od września 2006 r. To wyzwanie podjęła także Polska Zielona Sieć, rozpoczynając realizację ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Co młody konsument wiedzieć powinien?”, finansowanej ze środków UE oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Celem kampanii jest rozbudzenie świadomości konsumenckiej wśród dzieci i młodzieży oraz dostarczenie młodym konsumentom informacji o ich największych prawach, ale i obowiązkach. W ramach kampanii przeprowadzono kilkaset szkoleń w placówkach edukacyjnych w całej Polsce. Zostały także przygotowane specjalne poradniki i film edukacyjny oraz materiały dydaktyczne dla nauczycieli w postaci szczegółowych scenariuszy prowadzenia zajęć.Tematyka konsumencka okazała się być dla młodzieży i dzieci tematem bardzo ciekawym, które potraktowali jako wyzwanie. W szkole podstawowej w Pokoju (woj. opolskie) uczniowie przygotowali na przykład swoją własną reklamę w postaci... utworu muzycznego w stylistyce RAP. Dla wielu z nich zajęcia trwające 3-4 godziny lekcyjne okazywały się za krótkie.
|
![]() |
![]() |
![]() |