Po co nam ekoznaki
Wszyscy chcemy kupować produkty dobrej jakości, nowoczesne, zdrowe i niedrogie.
Atakowani zewsząd reklamami, akcjami promocyjnymi, ofertami specjalnymi oraz
nagabywani przez przedstawicieli handlowych i akwizytorów coraz trudniej jesteśmy w stanie podejmować świadome decyzje – nasze własne decyzje. Na końcu stoi zawsze pytanie: kupić, nie kupić? Co wybrać?
Ale to nie koniec wątpliwości. Coraz więcej osób zadaje sobie pytanie: komu oddaję swoje pieniądze? Ostatnio to pytanie nabrało charakteru społecznego i politycznego. Czy wspierać polski przemysł, czy też nie zwracać uwagi na producenta? W dzisiejszej globalnej gospodarce problemem staje się nawet jednoznaczne ustalenie z jakiego kraju pochodzi towar.
Niezależne organizacje chroniące prawa konsumenta badają działalność przedsiębiorstw oraz właściwości dostępnych na rynku produktów. Firmy są sprawdzane pod kątem wpływu ich produkcji na środowisko naturalne i społeczne. Z efektami badań można się zapoznać, czytając wydawane okresowo raporty. Na ich podstawie dostrzec można zmiany zachowania firm. Nierzadko przedsiębiorstwa krytykowane wcześniej za niszczenie środowiska i łamanie praw człowieka, zaprzestają takich praktyk, gdy wyjdą one na jaw, a kompromitujące informacje dotrą do klientów, szczególnie tych w bogatych krajach Europy czy Ameryki Północnej – ceniących wolność, dobrobyt i zdrowie. Wtedy widać siłę pieniądza – nie tego, którym obracają banki i wielkie korporacje, ale tego leżącego w naszej kieszeni.
Wracamy więc do pytań: Co kupować? Czym się kierować, dokonując wyboru w sklepie? Reklamą? Zapewnieniami sprzedawców? Krytyką konkurencji? Podpowiedzią są informacyjne znaki towarowe. Możemy je znaleźć na wielu opakowaniach i produktach

Ekoznaki i ekoznakowanie – jak to działa?
Ekoznaki czyli ekologiczne znaki towarowe  to symbole graficzne z krótką informacją o cechach produktu, wykorzystywane do oznaczania towarów, które wyróżniają się wśród innych mniejszą presją na środowisko przyrodnicze. Ekoznaki, wskazując produkty, które spełniają wymagania ochrony środowiska, pomagają w wyborze podczas zakupów w sklepie. Dają klientom broń do ręki – ukierunkowują strumień ich pieniędzy na proekologiczne inwestycje. Klient świadomie wybierając ekoznakowane produkty, kształtuje popyt (a więc wpływa na podaż) i zaczyna mieć wpływ na poprawę stanu środowiska.
Ekoznakowanie czyli ekologiczna certyfikacja to proces przyznawania ekologicznego znaku dla konkretnego produktu, polegający na analizie produktu pod kątem uciążliwości środowiskowych, zakończony przyznaniem certyfikatu uprawniającego do używania ekoznaku. Aby ekologiczny znak towarowy mógł zostać przyznany konkretnemu produktowi, musi on spełniać określone warunki – kryteria. Są one określane przez ekspertów, którzy badają cały cykl produkcji towaru i wskazują krytyczne punkty, w których mogą się pojawić zagrożenia ekologiczne. Określają możliwości ich wyeliminowania lub poprawy oraz przewidywany wpływ ulepszonych produktów na rynek. Do takiej wszechstronnej oceny są zapraszani fachowcy reprezentujący wszystkie zainteresowane strony: producenci, handlowcy, ekolodzy, naukowcy, władze, organizacje ekologiczne i konsumenckie. Wymagania stawiane produktom, o których będziemy mogli powiedzieć, że są "ekologiczne" powinny być jasne i dokładne, ale nie mogą być zbyt sztywne i wyśrubowane.

                        PRZYKłADY ZNAKÓW
Europejska Margerytka (Unia Europejska) Stylizowana „Margerytka” z
dwunastoma gwiazdkami jest alternatywą dla państwowych ekologicznych
znaków towarowych krajów zrzeszonych, gwarantującą określoną jakość
także poza politycznymi granicami państw członkowskich. Jest ona
potwierdzeniem niewielkiego wpływu wywieranego na środowisko przez
cały okres użytkowania wyrobu — od produkcji po utylizację. Przyznawana
jest ponad 23 grupom wyrobów, w tym urządzeniom AGD, odzieży,
produktom ogrodniczym czy obiektom turystycznym. Kryteria jakie muszą
spełniać określone produkty są ściśle określone, np. dla pralek, zużycie wody musi być
ograniczone do 12 litrów na kilogram prania, lodówki oznakowane wspólnotowym
oznakowaniem ekologicznym zużywają o 60% mniej energii elektrycznej od mniej wydajnych
urządzeń dostępnych na rynku, a zmywarki muszą charakteryzować się wysoką efektywnością
energetyczną, co oznacza oszczędność energii elektrycznej na poziomie co najmniej 23%.
Więcej informacji: www.ec.europa.eu/ecolabel [ogólne informacje o Margerytce]
Eko-znak (Polska) -  „Eko-znak” przyznawany przez Polskie Centrum
Badań i Certyfikacji mogą otrzymywać wyroby krajowe i zagraniczne
niepowodujące (w odniesieniu do wcześniej ustalonego akceptowalnego
 poziomu) negatywnych skutków dla środowiska oraz spełniające
 ustalone kryteria dotyczące ochrony zdrowia, środowiska i
ekonomicznego wykorzystania zasobów naturalnych w trakcie całego
cyklu życia wyrobu. Dotychczas polski „Eko-znak” przyznano
kilkudziesięciu wyrobom, głównie nawozom sztucznym i organicznym oraz
materiałom włókienniczym. Polski „Eko-znak” jest praktycznie niewidoczny
w sklepach, a z powodu słabej promocji i utrudnionego dostępu do informacji trudno jest
stwierdzić jego wiarygodność. Rosnąca rola konsumentów na pewno z czasem zmieni tę sytuację.
 Do tej pory klient polskich sklepów musi jednak polegać na częściej spotykanych ekoznakach
zagranicznych.
 Więcej informacji: www.pcbc.gov.pl/index.php?page=ekoznak/ekoznak
strona Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji
Rolnictwo ekologiczne (Unia Europejska) Jest to jednolite dla całej UE logo
produkcji ekologicznej. Wszystkie polskie certyfikowane gospodarstwa
ekologiczne mogą oznaczać swoje produkty tym znakiem jeżeli ich produkty
odpowiadają następującym kryteriom:. 1) co najmniej 95% składników zostało
wyprodukowanych metodami ekologicznymi; 2 ) produkty były nadzorowane
podczas procesu produkcji i przygotowania tak, jak to zapisano
w rozporządzeniu; 3) produkty są sprzedawane bezpośrednio przez producenta
lub w zamkniętych, zabezpieczonych i oznakowanych opakowaniach; 4)
na produktach widoczne jest nazwisko lub nazwa handlowa producenta, przetwórcy i sprzedawcy,
 a dodatkowo nazwa i kod jednostki certyfikującej. Użycie tego znaku jest dobrowolne.

Więcej informacji
: www.rolnictwoekologiczne.org.pl/13_167.html [kampania na rzecz rolnictwa ekologicznego]

        PRODUKTY REGIONALNE I TRADYCYJNE

W państwach Unii Europejskiej, w tym również w Polsce istnieje system rejestracji nazw
produktów regionalnych i tradycyjnych. Jest on jedną z możliwości ochrony i promocji
rodzimych specjałów. Certyfikaty Chronionej Nazwy Pochodzenia, Chronionego
Oznaczenia Geograficznego oraz Świadectwa Specyficznego Charakteru są oficjalnym
potwierdzeniem wysokiej jakości i gwarancją pochodzenia produktów. System działa już
od 1992 roku i realizuje założenia Wspólnej Polityki Rolnej oraz unijnej polityki jakości.
Nazwę produktu rolnego lub środka spożywczego można zarejestrować
i chronić jako Chronioną Nazwę Pochodzenia w przypadku, gdy Nazwa
produktu wykorzystuje lub bezpośrednio nawiązuje do regionu, konkretnego
miejsca lub (w wyjątkowych przypadkach)  kraju, gdzie dany wyrób jest
produkowany, a cały proces technologiczny (wytwarzanie surowców,
produkcja wyrobu, przygotowanie do sprzedaży) odbywa się na obszarze,
do którego odnosi się nazwa produktu.
Nazwę produktu rolnego lub środka spożywczego można zarejestrować i chronić
jako Chronione Oznaczenie Geograficzne, tak samo jak w przypadku gdy
Chronione Nazwy Pochodzenia , nazwa produktu bezpośrednio nawiązuje do
regionu gdzie dany wyrób jest produkowany oraz wtedy, gdy istnieje związek
pomiędzy produktem a obszarem z którego ten produkt pochodzi. Powiązanie to
 nie musi być tak silne jak w przypadku Chronionej Nazwy Pochodzenia,
aczkolwiek co najmniej jeden z etapów całego procesu produkcyjnego
(wytwarzanie surowców, produkcja wyrobu, przygotowanie do sprzedaży)
musi odbywać się na obszarze geograficznym,
do którego odnosi się nazwa produktu 
Nazwę Specyficznego Charakteru oraz wydanie Świadectwa
Specyficznego Charakteru (na opakowaniu umieszcza się symbol
Gwarantowanej Tradycyjnej Specjalności) mogą zaś otrzymać
produkty, których nazwa musi być w sobie sama specyficzna
 (np. Mozzarella) a produkt musi posiadać specyficzny i
 tradycyjny charakter.

Więcej informacji:
www.oryginalnoscpodochrona.pl
Strona kampanii na rzecz produktów regionalnych i tradycyjnych
Maria Huma
Koordynatorka kampanii „Kupuj odpowiedzialnie!”
Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć
www.ekonsument.pl