PRZYKłADY ZNAKÓW Europejska Margerytka (Unia Europejska) Stylizowana „Margerytka” z
dwunastoma gwiazdkami jest alternatywą dla państwowych ekologicznych znaków towarowych krajów zrzeszonych, gwarantującą określoną jakość także poza politycznymi granicami państw członkowskich. Jest ona potwierdzeniem niewielkiego wpływu wywieranego na środowisko przez cały okres użytkowania wyrobu — od produkcji po utylizację. Przyznawana jest ponad 23 grupom wyrobów, w tym urządzeniom AGD, odzieży, produktom ogrodniczym czy obiektom turystycznym. Kryteria jakie muszą spełniać określone produkty są ściśle określone, np. dla pralek, zużycie wody musi być ograniczone do 12 litrów na kilogram prania, lodówki oznakowane wspólnotowym oznakowaniem ekologicznym zużywają o 60% mniej energii elektrycznej od mniej wydajnych urządzeń dostępnych na rynku, a zmywarki muszą charakteryzować się wysoką efektywnością energetyczną, co oznacza oszczędność energii elektrycznej na poziomie co najmniej 23%. Więcej informacji: www.ec.europa.eu/ecolabel [ogólne informacje o Margerytce] Eko-znak (Polska) - „Eko-znak” przyznawany przez Polskie Centrum
Badań i Certyfikacji mogą otrzymywać wyroby krajowe i zagraniczne niepowodujące (w odniesieniu do wcześniej ustalonego akceptowalnego poziomu) negatywnych skutków dla środowiska oraz spełniające ustalone kryteria dotyczące ochrony zdrowia, środowiska i ekonomicznego wykorzystania zasobów naturalnych w trakcie całego cyklu życia wyrobu. Dotychczas polski „Eko-znak” przyznano kilkudziesięciu wyrobom, głównie nawozom sztucznym i organicznym oraz materiałom włókienniczym. Polski „Eko-znak” jest praktycznie niewidoczny w sklepach, a z powodu słabej promocji i utrudnionego dostępu do informacji trudno jest stwierdzić jego wiarygodność. Rosnąca rola konsumentów na pewno z czasem zmieni tę sytuację. Do tej pory klient polskich sklepów musi jednak polegać na częściej spotykanych ekoznakach zagranicznych. Więcej informacji: www.pcbc.gov.pl/index.php?page=ekoznak/ekoznak strona Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji Rolnictwo ekologiczne (Unia Europejska) Jest to jednolite dla całej UE logo
produkcji ekologicznej. Wszystkie polskie certyfikowane gospodarstwa ekologiczne mogą oznaczać swoje produkty tym znakiem jeżeli ich produkty odpowiadają następującym kryteriom:. 1) co najmniej 95% składników zostało wyprodukowanych metodami ekologicznymi; 2 ) produkty były nadzorowane podczas procesu produkcji i przygotowania tak, jak to zapisano w rozporządzeniu; 3) produkty są sprzedawane bezpośrednio przez producenta lub w zamkniętych, zabezpieczonych i oznakowanych opakowaniach; 4) na produktach widoczne jest nazwisko lub nazwa handlowa producenta, przetwórcy i sprzedawcy, a dodatkowo nazwa i kod jednostki certyfikującej. Użycie tego znaku jest dobrowolne. Więcej informacji : www.rolnictwoekologiczne.org.pl/13_167.html [kampania na rzecz rolnictwa ekologicznego] PRODUKTY REGIONALNE I TRADYCYJNE W państwach Unii Europejskiej, w tym również w Polsce istnieje system rejestracji nazw produktów regionalnych i tradycyjnych. Jest on jedną z możliwości ochrony i promocji rodzimych specjałów. Certyfikaty Chronionej Nazwy Pochodzenia, Chronionego Oznaczenia Geograficznego oraz Świadectwa Specyficznego Charakteru są oficjalnym potwierdzeniem wysokiej jakości i gwarancją pochodzenia produktów. System działa już od 1992 roku i realizuje założenia Wspólnej Polityki Rolnej oraz unijnej polityki jakości. Nazwę produktu rolnego lub środka spożywczego można zarejestrować
i chronić jako Chronioną Nazwę Pochodzenia w przypadku, gdy Nazwa produktu wykorzystuje lub bezpośrednio nawiązuje do regionu, konkretnego miejsca lub (w wyjątkowych przypadkach) kraju, gdzie dany wyrób jest produkowany, a cały proces technologiczny (wytwarzanie surowców, produkcja wyrobu, przygotowanie do sprzedaży) odbywa się na obszarze, do którego odnosi się nazwa produktu. Nazwę produktu rolnego lub środka spożywczego można zarejestrować i chronić
jako Chronione Oznaczenie Geograficzne, tak samo jak w przypadku gdy Chronione Nazwy Pochodzenia , nazwa produktu bezpośrednio nawiązuje do regionu gdzie dany wyrób jest produkowany oraz wtedy, gdy istnieje związek pomiędzy produktem a obszarem z którego ten produkt pochodzi. Powiązanie to nie musi być tak silne jak w przypadku Chronionej Nazwy Pochodzenia, aczkolwiek co najmniej jeden z etapów całego procesu produkcyjnego (wytwarzanie surowców, produkcja wyrobu, przygotowanie do sprzedaży) musi odbywać się na obszarze geograficznym, do którego odnosi się nazwa produktu Nazwę Specyficznego Charakteru oraz wydanie Świadectwa
Specyficznego Charakteru (na opakowaniu umieszcza się symbol Gwarantowanej Tradycyjnej Specjalności) mogą zaś otrzymać produkty, których nazwa musi być w sobie sama specyficzna (np. Mozzarella) a produkt musi posiadać specyficzny i tradycyjny charakter. Więcej informacji: www.oryginalnoscpodochrona.pl Strona kampanii na rzecz produktów regionalnych i tradycyjnych Maria Huma
Koordynatorka kampanii „Kupuj odpowiedzialnie!”
Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć www.ekonsument.pl |