Kasza na koncie Przestań sobie wyrzucać! – ileż razy w ten sposób dane nam było pocieszać osoby, które, z jakiś powodów, gryzione były przez wyrzuty sumienia... Niestety, zbyt małej ilości ludzi towarzyszy takie doznanie, kiedy w sytuacji głodu na świecie, zdarza im się wyrzucać pożywienie. Jakiś czas temu zakończył się pierwszy etap kampanii społecznej „Przestań sobie wyrzucać”, prowadzonej przez Banki Żywności. Kampania poświęcona jest problemowi marnowania żywności. Szacuje się, że 1/3 produkowanej żywności marnuje się, a jednocześnie - miliony ludzi głodują. Z danych GUS wynika, że w Polsce liczba osób pozbawionych podstawowych środków do życia sięga już 5 milionów. Banki Żywności starają się temu przeciwdziałać, gospodarując nadwyżkami żywności i przekazując je organizacjom bezpośrednio walczącym z niedożywieniem. W trakcie realizacji kampanii mogliśmy obejrzeć profesjonalne materiały reklamowe: spoty telewizyjne i radiowe, reklamy prasowe oraz billboardy. Dalszymi etapami będą: ogólna kampania wizerunkowa oraz kampania towarzysząca Świątecznej Zbiórce Żywności. Kampania stworzyła okazję przewartościowania naszego stosunku do żywności i częstego faktu jej marnotrawienia; była niezwykle cenna, ze względu na niedostateczną ilość takich działań o charakterze edukacyjnym. Twórcy Banków Żywności zauważają, że wciąż za mało jest badań, które pokazywałyby skalę problemu. Te ostatnie, przeprowadzone w Polsce, pochodzą z lat siedemdziesiątych. Marnowało się wtedy ok. 27% ziemniaków, 20% zbóż, 28%
non-profit i apolitycznie Banki Żywności - to federacja organizacji pozarządowych, których celem jest zmniejszanie obszarów niedożywienia oraz przeciwdziałanie marnotrawieniu żywności. Biorą one udział w rozwiązywaniu lokalnych problemów socjalnych i ekonomicznych, przez co stają się istotnym ogniwem w ekonomii społecznej kraju. Działają one w oparciu o trzy podstawowe zasady. Pierwsza z nich, to zasada non-profit, realizowana poprzez bezpłatne pozyskiwane żywności oraz jej bezpłatny rozdział. Druga z zasad - to kierowanie żywności do potrzebujących poprzez organizacje charytatywne, zajmujące się bezpośrednio dożywianiem, trzecia – to zasada apolityczności oraz różnorodności światopoglądowej. Realizacja misji odbywa się tutaj poprzez wyszukiwanie rezerw żywności produkowanej w nadmiarze, pozyskiwanie produktów o krótkich terminach przydatności do spożycia, a także gromadzenie rezerw żywności i ich dystrybucję. Duży nacisk kładziony jest także na edukacyjny aspekt podejmowanych działań, a więc - promowanie postaw przeciwdziałających utylizacji żywności lub jej marnotrawieniu.
Każda organizacja społeczna, wchodząca we współpracę z bankami, pisemnie zobowiązuje się do nieodpłatnego udostępnienia żywności pochodzącej z banków żywności swoim podopiecznym. Ma także, oczywiście, bezwzględny zakaz jej redystrybucji.
|