Włącz się do Ekozespołów Dzieci i młodzież z przedszkoli i szkół podstawowych w całym kraju mogą łączyć się do Programu Ekozespołów. Który dotyczy działań w gospodarstwie domowym ucznia. Cała sfera oddziaływania gospodarstwa na środowisko podzielona została na pięć obszarów: zużycie energii, wody, sposób podróżowania, dokonywanie zakupów, wytwarzanie odpadów. Uczestnicy Programu Ekozespołów skupieni są w kilkuosobowych zespołach (ekozespołach) i sami decydują, jakie działania ekologiczne wprowadzą w swoich gospodarstwach domowych. Po zdobyciu pierwszych doświadczeń, uczniowie angażują się w kampanie ekologiczne w szkole i społeczności lokalnej, aby upowszechnić te działania w swoim otoczeniu. Program może być realizowany przez jeden semestr, przez cały rok szkolny lub w ciągu całego etapu kształcenia. Optymalny dla uczniów jest udział w Programie przez 6-7 miesięcy. W każdym województwie działają lokalni koordynatorzy Ekozespołów, a ich adresy oraz szersze informacje o Projekcie dostępne są w Internecie na stronach: http://www.gappolska.org/ Za sprawą prowadzonej od jakiegoś czasu kampanii „Adopt a veg!” każdy Brytyjczyk (i nie tylko) może stać się opiekunem jednego z zagrożonych wyginięciem gatunków warzyw. Wystarczy za kwotę 12 funtów nabyć nasiono wybranego warzywa, zgromadzonego w Bibliotece Dziedzictwa Nasion i zaadoptować np. ziarenko jakiegoś typu fasoli, groszku, pomidorów czy papryki. Kampanię tą prowadzi organizacja Garden Organic, a jej twórcy chcą ocalić ponad 800 różnorodnych gatunków tradycyjnych i zapomnianych odmian. – Być może już wkrótce będziemy musieli walczyć z nieznanymi dotychczas nowymi rodzajami szkodników i chorobami, dlatego niezbędne jest utrzymanie jak najszerszej bazy genetycznej jak to tylko jest możliwe – tłumaczą ekolodzy. Więcej informacji na stronach: www.gardenorganic.org.uk Ciekawy sposób na promowanie regionalnej gastronomii oraz wspieranie lokalnych przedsięwzięć, rzemiosł i biznesów, znaleźli niemieccy rolnicy z Feuchtwangen. Rolnicy tworzą ok. 40-osobową grupę, działającą jako stowarzyszenie „Zróżnicowane rolnictwo w kraju - Jakość życia w mieście”. Organizują oni targi, na których wystawiają typowe produkty regionalne, takie jak chleb, konfitury, miód czy nawet wyroby z drewna. W trakcie kiermaszy klienci informowani są o tym, że swoimi pieniędzmi wspierają regionalną gospodarkę i rozwiązania, pozwalające na oszczędność energii i ochronę środowiska. Dzieje się tak, ponieważ lokalne zakupy nie wiążą się z koniecznością transportu towarów z drugiego końca kraju czy świata. Jednak prawdziwą atrakcją targów jest konkurs, który budzi duże emocje i przyciąga stale nowych wystawców i klientów. Formuła konkursu jest niezwykle prosta: spośród rzeczy wystawianych na sprzedaż wybierany jest PRODUKT MIESIĄCA. Co zrobić, by tradycyjne, pożywne drugie śniadanie, jakie w szkole powinien zjeść uczeń, wygrało w konkurencji z batonikiem i Colą? Aby znaleźć rozwiązanie, Biuro Pełnomocnika Prezydenta m. st. Warszawy ds. rodziny ruszyło z kampanią „Wiem, co jem”. Jej celem jest wypracowanie standardów praktycznego stosowania zasad prawidłowego żywienia oraz wdrożenie ich w szkołach. Wszystkie szkoły, które zgłosiły chęć udziału w kampanii, podjęły się realizacji autorskich programów zachęcających dzieci i ich rodziców do właściwego odżywiania nie tylko w szkole, ale również w domu. Godne pochwały okazały się tutaj metody aktywizujące, doskonalące wiedzę teoretyczną poprzez przygotowywanie przez uczniów plakatów i makiet, a także organizowanie w szkole np. dni marchewki czy ziemniaka. Efektem kampanii jest także zaangażowanie rodziców w różne działania, takie jak przygotowywanie posiłków, dożywianie dzieci, wpływ na asortyment szkolnego sklepiku, wpływ na funkcjonowanie stołówki (utworzenie w szkole Komisji Stołówkowej). Więcej inspiracji o kampanii znajdziemy w Internecie na stronach: www.warszawianka.waw.pl Wolność od zakupów Czy można zrezygnować z zakupów, np. na rok? Jak najbardziej! Z takiego założenia wyszła grupa znajomych z San Francisco, którzy mieli dosyć, ciągle „nakręcanej” masowej konsumpcji oraz życia w cywilizacji jednorazowego użytku. Grupę utworzyło 10 osób pracujących zawodowo z klasy średniej, przyjmując nazwę Compact – od umowy Mayflower Compact, opracowanej przez purytańskich pielgrzymów, którzy dotarli do Nowego Świata w 1620 r. Compact’ci postanowili zrezygnować na rok z kupowania sobie nowych ubrań, gadżetów, komputerów, części samochodowych, telefonów komórkowych, książek czy płyt. Dozwolone było jedynie nabywanie pożywienia i artykułów niezbędnych, takich jak środki higieniczne, lekarstwa. Wszystko inne należało pożyczać, wymieniać, robić samemu lub kupować „z drugiej ręki”. Eksperyment zakończył się sukcesem, a dzięki występowi w amerykańskiej telewizji i innych mediach przesłanie zyskało zwolenników na całym świecie. Do on-line’owej grupy dyskusyjnej www.sfcompact.blogspot.com, której użytkownicy wymieniają się towarami i radami, przyłączyło się ponad 4000 osób. Trudno byłoby na cały rok zrezygnować z kupowania, ale może by tak zacząć kupować tylko to, co naprawdę jest nam potrzebne? Europa sama nie poradzi sobie z problemami, dlatego potrzebuje... kapitana, Kapitana Europy. To on postanowił wziąć sprawy w swoje ręce, a jak wygląda jego codzienne życie i prawdziwe zmagania - dowiemy się z serii filmów stworzonych przez Towarzystwo Kapitana Europy. Dotychczas nakręconych zostało kilkanaście części animowanych przygód tego bohatera. Wszystkie filmy posiadają ścieżkę dźwiękową, zawierającą oryginalną muzykę, prawdziwe głosy i odgłosy. Na stronie internetowej Kapitana Europy znajdziemy także przewrotne gry, których tematem jest... niezrównoważona konsumpcja, np. „Memo marki” czy „Paskożyty”. Twórcami powyższych jest grupa „unormowanych, młodych i ambitnych osób, które oprócz bogacenia się chciałyby poprawić kondycję psychiczną naszego społeczeństwa”. Adres strony to: http://www.kapitan.pl/towarzystwo/index.php?id=1 |