Już podczas wcześniejszych działań edukacyjnych, realizowanych wspólnie z Dolnośląskim Kuratorium Oświaty oraz nauczycielami z wrocławskich szkół, otrzymywaliśmy wyraźne informacje, iż w programie kształcenia brakuje zajęć poruszających tematykę gospodarki odpadami. Ogólnie tematyka dotycząca praktycznych aspektów życia związanego z zasadami zrównoważonego rozwoju nie jest realizowana na żadnym z przedmiotów szkolnych – dlatego postanowiliśmy to zmienić.
Dzieci i młodzież, z którymi pracowaliśmy, zawsze żywo reagowały na podejmowany temat, utwierdzając nas w przekonaniu, iż dotyczy on każdego z nas i warto poświęcić mu więcej uwagi.
Coraz większy odsetek społeczeństwa segreguje, bądź wyraża chęć, segregacji odpadów. W większości przypadków jest to segregacja trochę nieświadoma, nie poparta konkretną wiedzą, a więc jest to działanie nietrwałe. Wynika to z faktu, iż wiele różnych podmiotów propaguje ideę selektywnej zbiórki odpadów jedynie dlatego, iż staje się ona po prostu modna. Jednak co się stanie, jeśli moda przeminie?
Aby uniknąć „przeterminowania” problemu, postanowiliśmy przygotować i przeprowadzić program edukacji ekologicznej, któremu nadaliśmy tytuł: „Cała prawda o odpadach”. Jako grupę docelową wybraliśmy nauczycieli biologii, przyrody, wiedzy o środowisku, geografii i chemii, z województw: dolnośląskiego, lubuskiego, wielkopolskiego i opolskiego. Grupą pośrednią, do której kierujemy nasze działania, są dzieci i młodzież ucząca się. Grupa ta jest ważna z dwóch podstawowych powodów: po pierwsze – w przyszłości będzie ona odpowiedzialna za stan naszego kraju (w tym gospodarkę odpadami), ponadto – grupa ta już dziś, poprzez swoje rodziny i znajomych, może kształtować wzorce społeczne.
Aby wiedza dotarła do uczniów w przystępny sposób, postanowiliśmy stworzyć dla nauczycieli pakiet 5 zeszytów szkoleniowych, z których każdy stanowi zbiór gotowych konspektów zajęć dydaktycznych i jest poświęcony innemu tematowi: papier, szkło, aluminium, tworzywo sztuczne i baterie. Przed otrzymaniem pakietów nauczyciele wezmą udział w akcji szkoleniowej. W przyszłym roku, w ramach tego projektu planujemy przygotować konkurs na plakat edukacyjny. Taki plakat, stworzony ręką dziecka, a następnie opracowany przez plastyków, wydrukowany i rozesłany do szkół, z pewnością stanie się łatwym i przyjemnym w odbiorze narzędziem edukacji. Dodatkową nagrodą, oprócz wydrukowania wyróżnionej pracy, będą aparaty cyfrowe.
Zapraszamy szkoły do udziału w naszym projekcie oraz do włączenia się do konkursu. O jego przebiegu będziemy informować na naszych stronach internetowych:
www.eko-unia.org.pl
Patrycja Szambelan
Stowarzyszenie Ekologiczne „Eko-Unia”
Projekt „Cala prawda o odpadach” finansowany
jest ze źródeł Rządowego Programu „Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich”.
|
Zaprośmy do siebie... wystawę
Postaw na makulaturę
Organizacje ROBIN WOOD, Federacja Zielonych Gaja i Stowarzyszenie Ekologiczne „Eko-Unia” mają ciekawą propozycję dla wszystkich szkół, które chciałyby popularyzować wiedzę o problemach związanych z produkcją papieru. Oferta obejmuje możliwość zaprezentowania w danej placówce gotowej wystawy edukacyjnej „Papier – produkt globalny”.
Wystawa jest elementem projektu „Postaw na makulaturę – zeszyty szkolne mogą chronić lasy”, a jej treść adresowana jest przede wszystkim do uczniów wszystkich typów szkół (podstawowych i ponadpodstawowych). Mimo, iż wystawa wzorowana jest po części na niemieckiej, stworzonej w ramach Inicjatywy 2000 plus, wyraźnie uwzględnia polskie realia. Składa się ona z sześciu tablic, z których każda przedstawia pewien aspekt problemów związanych z produkcją papieru. Możemy dowiedzieć się np., jak wyglądają statystyki dotyczące zużycia papieru na całym świecie i w Polsce czy też, na przykładzie wilgotnych lasów iglastych Kanady, jakie są skutki całkowitych, po części nielegalnych, wyrębów lasów na poszczególnych kontynentach.
Na tablicach znajdziemy też informacje o tym, jakie są koszty produkcji papieru z drewna (świeżych włókien) i z makulatury. Wymowa liczb jest jednoznaczna – papier z makulatury jest tańszy i oznacza znaczące obniżenie ilości szkodliwych odpadów. Tak zestawione argumenty, uzupełnione sugestywnymi fotografiami udowadniają, że zbieranie i przetwarzanie makulatury nie ma nic wspólnego z oderwanym od życia idealizmem, co często zarzuca się organizacjom ekologicznym. Wszystkim, którzy mieli okazję usłyszeć kiedykolwiek takie właśnie zarzuty jako dowód na brak sensu zbierania i popularyzacji używania makulatury, polecamy więc zaprezentowanie u siebie takiej wystawy.
Kontakt do koordynatora projektu:
Patrycja Szambelan
patrycjaa@poczta.onet.pl
|